Hieronder heb ik een aantal in mijn ogen interessante boeken over kunst, kunst begrijpen en over het schilderen geselecteerd:

 

Hardop kijken, Ad de Visser. Kunst leren begrijpen is een moeilijk en langdurig proces. Het houdt meer in dan het ontwikkelen van een persoonlijke voorkeur. Daarom juist leert de kunstbeschouwing ons een manier van zien die ons in staat stelt kunstwerken te benaderen vanuit een meer objectiverend standpunt: analyseren, benoemen en vooral onderling vergelijken. In Hardop kijken biedt Ad de Visser een heldere methode om de uiterlijke verschijningsvormen van kunstwerken systematisch te onderzoeken. In tien hoofdstukken leidt hij ons langs beeldaspecten als: materiaal en techniek, afmetingen en kader, ruimte. licht, kleur, beweging, standpunt en plaatsing, waarneming en abstractie.

 

Verf, Hans den Hartog Jager. Voor Verf interviewde schrijver/journalist Hans den Hartog Jager veertien van de belangrijkste Nederlandse schilders aan het begin van de 21e eeuw, onder wie Constant, Marlene Dumas, Ger van Elk, Daan van Golden en Robert Zandvliet. Het uitgangspunt is anders dan gebruikelijk in de literatuur over schilderkunst. Niet langer staat het idee achter het werk voorop, maar juist de manier waarop het doek totstandkomt. Hoe kiezen schilders hun verf? In welke traditie zien deze kunstenaars zichzelf? Wat inspireert hen? En wanneer besluiten ze dat een schilderij 'af' is?
Co Westerik vertelt dat hij zijn schilderijen al jaren maakt naar aanleiding van kleine schetsen. 'De tijd gaat vooral zitten in kijken, verbeteren, preciseren.' Armando vindt dat een schilderij 'moet knarsen' en legt uit dat dit de reden is waarom hij vogelzand door zijn zwarte verf mengt. 'Met zand vind ik het mooi stug.' En Marlene Dumas begint het liefst met schilderen als iedereen stopt met werken. 'De duisternis is goed voor mijn projecties.
Verf geeft een bijzondere kijk op de denkwereld en het voorstellingsvermogen van deze Nederlandse schilders. Het zijn prachtige, intieme portretten van kunstenaars in hun atelier. Na Verf zal de lezer voor altijd met andere ogen naar schilderijen kijken.

Kleur, Victoria Finlay. Kleur is het verslag van Victoria Finlays ontdekkingsreis door de wereld van de kleuren. Zij vertelt over Afghaanse strijders die hun wapentuig financieren met hetzelfde ultramarijn dat Titiaan gebruikte in de zestiende eeuw. Ze bezoekt een afgelegen dorpje in Midden-Amerika, waar de vrouwen hun jurken nog altijd verven met de tranen van zeeslakken. Ze ontdekt dat George Washington zich drukker maakte om de groene kleur van zijn woonkamer dan om belangrijke regeringsaangelegenheden, en waarom Whistler ziek werd nadat hij zijn Symphony in White had geschilderd.

 

 

Kleuren mengen in de praktijk. Op veler verzoek herdrukt!
Zeer praktisch handboek, hoog aangeschreven door kenners
De mengmethode van Helen van Wyk gaat uit van zes basiskleuren: geel, oranje, rood, violet, blauw en groen. De gewenste kleur komt tot stand door variatie van drie belangrijke aspecten van deze hoofdkleuren: toonwaarde (mate van licht en donkerheid), intensiteit (helderheid) en schakering. Een overzichtelijk praktijkboek waar elke olieverf- en acrylverfschilder mee uit de voeten kan.

 

 

Spelen met licht in acryl. John Hammond.

In deze kleurrijke uitgave put de befaamde Engelse kunstschilder John Hammond uit zijn jarenlange ervaring op het gebied van het schilderen met acrylverf. De heldere instructies, praktische adviezen en fraaie illustraties maken van deze uitgave een inspiratiebron van onschatbare waarde. (helaas niet meer nieuw verkrijgbaar)
 

 

 

wordt vervolgd....suggesties welkom